Spelregels

door Pierre Pieterse – Content is king. Dat gold toen, ten tijde van de eerste internetrevolutie, en dat geldt nu nog altijd, nu we midden in een periode van grootschalig digitaliseren zitten. Eigenlijk geldt dat adagium nu veel meer dan toen, omdat die eerste internetrevolutie achteraf niet meer dan dat is geweest: een jachtige periode waarin gepoogd werd de grenzeloze (technische) mogelijkheden van internet aan zinnige business modellen te koppelen. Met de nadruk op ‘pogen’, want al snel blijk dat lucht, hoe veel je er ook in pompt, bijna nooit door kan gaan voor zinnig.

Overigens wordt die ‘jacht’ inclusief happy end mooi geïllustreerd in het boek One click, over Amazon maar vooral over Jeff Bezos. De hoofdstukken die gaan over de eerste jaren van zijn bedrijf, laten zich lezen als een handboek pionieren voor internet nerds, de mensen die de techniek naar hun hand wilden zetten: wilde ideeën, haperende techniek, geldgebrek, groeispurten, en vooral ongeloof en zelfs dedain van de zittende macht. Meer in het algemeen laat deze petit histoire met happy end zien dat zinnige internetmodellen voortbouwen op bestaande zaken. Amazon bracht niets nieuws maar voegde iets toe aan wat er al was.

Content was toen toch vooral technische content. Nu, middenin de e-revolutie, gaat het echt draaien om content in engere zin. Informatie! De techniek is wel even uitgekristalliseerd, de poorten staan open. Letterlijk, want iedereen gaat er stilzwijgend vanuit dat er geen toegang hoeft te worden betaald. Zolang het gaat om informatie over features, gadgets of upgrades is dat geen probleem. Gebruiksaanwijzingen zijn doorgaans gratis. Anders ligt dit voor wat al dat technisch vernuft echt laat stralen: content dus! Een auto is een prachtige machine, maar dat betekent niet automatisch dat de benzine er dan maar gratis wordt bijgeleverd. Of, zoals Freddy Heineken zo treffend zei: ‘Je mag alles gratis van me hebben, behalve mijn bier.’ Gratis. Leg daar maar eens een zinnig business model onder.

Wat zich wreekt, is een verkeerde interpretatie van regels. Men gaat er impliciet vanuit dat er iets is als een algemene set aan regels (voor bestuur, voor management, voor business) en dat die set zich leent voor duplicatie. Bekende voorbeelden zijn de zorg dat plots wordt bestuurd vanuit bedrijfsmatige regels. Kennelijk is men even vergeten dat een ziekenhuis geen winstoogmerk heeft. Of een hyper commerciële organisatie die wordt aangestuurd door een complete set aan militaire regels. Heel efficiënt misschien, alleen liggen de doelen van beide type organisaties nogal ver uit elkaar.

Kennelijk heeft ergens het lumineuze idee postgevat dat de simpele regels van het ‘inhoudsloze’ internetspel voldoende zijn om het veel diffusere en gedifferentieerde huidige spel te kunnen spelen. En dat blijkt dus niet te werken, zoals de talloze worstelingen om te komen tot iets van een zinnig business model laten zien. Worstelingen die resulteren in iets als het beroemde freemium, het pyriet onder de moderne business modellen: het lijkt gratis maar is het niet. En bijna profylactisch is de free app die je linea recta naar het Walhalla van gratis leidt: naar, jawel, betaalde content! En dat is misschien wel het goede nieuws. Dat er wordt voortgebouwd op wat er al is. Net als toen eigenlijk.

(Deze mening is eerder als hoofdredactioneel geventileerd in de april editie van Managementboek Magazine.)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Boeken, Boekenlucht, Media, Organisatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s