Ploegpaarden

witte-raven door Pierre Pieterse – Waarom presteert het ene bedrijf jaar in jaar uit bovengemiddeld, en lukt het een ander bedrijf maar niet om uit de gevarenzone te geraken? Wat is het geheim van de zogenaamde ‘witte raaf’ in een landschap bevolkt met ‘zwarte raven’. Een standvastige blik op de lange termijn en duurzaam leiderschap, zo betoogt Adstrat adviseur Gérard Brockhoff in Witte raven. En dat niet op basis van gangbaar literatuuronderzoek of het extrapoleren van een succesverhaal, maar uit omvangrijk onderzoek onder veel Nederlandse bedrijven.

Het onderscheid tussen een witte raaf (het bedrijf dat schijnbaar onverstoord voort ploegt) en een zwarte raaf (het bedrijf dat reorganisatie als kerncompetentie voert) zit verankerd in wat Brockhoff het ‘DNA profiel’ van de onderneming noemt. Dat DNA bestaat uit vijf strategische principes:  zinvol focussen (met blik op lange termijn), gedisciplineerd doen (koersvast blijven), veelzijdig verbeteren (operational excellence), bewust innoveren (blik op de klant), en evenwichtig leiden. Dat laatste DNA-component is cruciaal, omdat dit type duurzaam leiderschap de andere punten duurzaam verankert in de organisatie.

Het sturen op deze strategische principes belooft niet het eeuwige leven maar vergroot wel de kans dat je op lange termijn succesvol en financieel gezond blijft. Omdat de opgevoerde principes niet meer dan logisch zijn, ligt onderschatting op de loer. Maar vergis je niet, want ‘de principes lijken misschien simpel maar probeer ze maar eens tien jaar consistent na te leven’ aldus een geïnterviewde CEO. Nieuw is de expliciete nadruk op de stakeholder. Brockhoff stelt alle belanghebbenden bij elk strategisch principe centraal waarbij het gaat om het vinden van de juiste balans tussen de verschillende belangen. De stakeholder als spil waar alles om draait en niet de gangbare procedurele of politieke of zelfs persoonlijke overwegingen.

Jaren geleden vroeg Jim Collins zich af wat nu de kenmerken zijn van werkelijk duurzaam concurrerende bedrijven? In de klassieker Good to Great gaf hij het antwoord: een standvastige blik op de lange termijn en duurzaam leiderschap. Niet klok kijken maar klokken maken! Geen renpaarden maar ploegpaarden! Gérard Brockhoff stelde zichzelf dezelfde vragen en komt in Witte raven tot dezelfde antwoorden. Maar nu toegespitst op de Nederlandse situatie en met oplossingen en handvatten waar Nederlandse bedrijven direct mee aan de slag kunnen. Hoewel in dat laatste wel eens een groot gevaar kan schuilen, want net sinds The halo effect van Philip Rosenzweig (hier nog meer ‘heilige gralen’ van management) weten we dat nu net de methodologie van Jim Collins niet waterdicht is.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Boeken, Management

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s