Evergreen (2)

EVERdoor Pierre Pieterse – De bijbel is er een, Shakespeare’s ook, Ik Jan Cremer is het zeker, net als Turks Fruit of Ik heb altijd gelijk. Evergreens. Boeken die een herdruk waard zijn omdat de boodschap blijft beklijven. Ook managementland kent zo zijn evergreens: Built to Last, Competitive Advantage, The Principles of Scientific Management, of In Search of Excellence. En Nederland? Nog een wit gebied maar daar wordt verandering in gebracht. Na het Handboek Werving & Selectie nu de adviesklassieker Adviseren als tweede beroep van Hannah Nathans.

Volgens de laatste editie zou de eerste druk in 1992 zijn verschenen, maar dat klopt niet. In 1991 zag dit standaardwerk van Hannah Nathans het licht, en sindsdien zijn er meer dan 125000 exemplaren over de toonbank gegaan. Voor een nicheboek is dat best veel (ook al is dit boek primair bedoeld voor professionals van iedere discipline binnen organisaties). Want hoewel het aantal externe consultants (gezien het tamelijk brede palet aan disciplines, van het visionaire denkadviseur tot aan het meer profane strategieadviseur) fors is, ligt dit wat anders bij interne consultants. Dat is toch vooral een ‘tweede beroep’. Dus de vraag is meer dan gerechtvaardigd wat het enorme en blijvende succes van dit boek verklaart.

Hannah Nathans weet wel waarom: ‘Omdat de titel talloze keren is geplagieerd!’ Om daar meteen wat serieuzer aan toe te voegen: ‘Het boek geeft handvatten voor vragen waar iedere professional mee worstelt. Het is daarmee een praktisch how to boek dat ook nog eens het hele terrein van invloed uitoefenen beslaat vanuit een niet-hiërarchische positie en perspectief: factoren in de adviseur zelf, gesprekstechnieken en -stijlen hoe om te gaan met geadviseerden, visie ontwikkelen en creatieve probleemaanpak, hoe te werk te gaan in verschillende soorten organisaties, verschillen adviesstrategieën, en de professionalisering van de adviseur zelf. Wanneer de lezer al deze zaken toepast, werkt hij ook aan zichzelf. Hij wordt minder impuls-gedreven en meer ‘mindful’. Dit boek is een school des levens, hoorde ik eens van een lezer.’

De wereld van het externe advies is in dertig jaar enorm veranderd: van een heuse eigen business met een eigen bedrijfslogica is advies tegen het einde van de vorige eeuw afgegleden naar het leveren van extra handjes. De business schijnt weer wat op te krabbelen maar de exotische ‘adviesboetieks’ zijn op een hand te tellen. De wereld van het interne advies lijkt verschoond gebleven van deze ware shake-out, getuige ook de inhoud het boek van Nathans: ‘Wat verandert, is sommige casuïstiek. Maar de basisvaardigheden van intern adviseren veranderen niet.’ Wel zijn er in de loop der jaren wat ontbrekende vaardigheden toegevoegd, alsmede een hoofdstuk over de eigen professionalisering. En bij de laatste herdruk is het oefenmateriaal toegevoegd dat eerst als apart werkboek was uitgegeven. ‘Inhoudelijk zagen de uitgever en ik geen noodzaak voor aanvulling. Het boek is nu erg compleet.’ En over twintig jaar? ‘Nog steeds. De basisvaardigheden blijven dezelfde. Er zijn weliswaar veel manieren om hetzelfde te zeggen, maar dat zijn geen toevoegingen.’

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Boeken, Management

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s