SM is BS

door Pierre Pieterse – Er zijn van die boeken waar je veel van verwacht maar die dan dus helemaal niks doen. Social media is bullshit van B.J. Mendelsohn (uit 2012 al weer) is zo’n boek. In de VS een kortstondige hype maar in Nederland net zo snel vergeten als het uitkwam. Er was sprake van dat het vertaald zou gaan worden, maar de uitgever liet uiteindelijk verstek gaan.

En dat toch is jammer, omdat Mendelsohn in een vlot geschreven en humoristisch boek betoogt dat er eigenlijk niets nieuws onder de zon is. Sociale media zijn voor het bedrijfsleven slechts een hulpmiddel dat soms wel, soms niet moet worden toegepast, en dat zeker niet zaligmakend is. Het zijn zelfbenoemde marketingexperts, IT-bedrijven, grote mediaondernemingen, analisten, en trendsetters die social media tot bovenwereldse proporties opblazen. Ten faveure van de eigen portemonnee natuurlijk. Namen? Nou denk . Guy Kawasaki, Seth Godin, Gary Vaynerchuck met zijn Thank you economy, Dave Kerpen met Likeable social media, of Mari Smith met The new relationship marketing.

In zijn eigen woorden (in een interview met Managementboek Magazine): ‘Sociale media is een term die door marketeers is verzonnen om oude wijn in nieuwe zakken te verkopen. Er is niets nieuws onder de zon. We zijn niet in een nieuw tijdperk beland, en het idee dat sociale media de regels van het zakendoen hebben veranderd is een fabeltje. Net als vroeger hangt het succes van je bedrijf van drie factoren af: je moet een goed product hebben, de media moeten je leuk vinden, en je moet een reclamebudget hebben. Mensen die stellen dat je dankzij het internet geen geld meer hoeft te investeren verkopen misschien nog wel de grootste leugen. Kijk naar de websites die je zelf bezoekt, en grote kans dat ze bijna allemaal in handen zijn van grote bedrijven. Daar kom je als jan-met-de-pet niet tussen, tenzij je de juiste mensen kent. Of ontzettend veel geluk hebt.’

Maar toch. Social was toen en zeker nu niet meer weg te denken. Met andere woorden: kan een onderneming nog zonder? Nogmaals B.J. Mendelsohn: ‘Ik zeg niet dat de platformen slecht zijn. Maar wat goed is voor het ene bedrijf hoeft nog niet automatisch tot succes te leiden voor het andere. De enige persoon die dat echt kan inschatten ben jij. Het gaat niet om Twitter-volgers, pageviews of Facebook-vrienden. Het gebruik van sociale media heeft pas nut als het zich vertaalt in meer omzet. Dus het hangt helemaal van je klanten af. Zijn zij actief op het internet dan is het wellicht een goed idee om daar ook een aanwezigheid te hebben. Er is een hele eenvoudige methode om dat te controleren. Als je reclame maakt voor je bedrijf met een tweet en je krijgt een nieuwe klant, vraag hem dan hoe hij bij je terecht is gekomen. Is het antwoord twitter, dan weet je dat je goed bezig bent. Met andere woorden, doe je huiswerk, en leer je klanten kennen.’

Okay, dit was 2013, en er is wel iets veranderd, maar de kern van het verhaal blijft fier overeind.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Boeken, Maatschappij, Media

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s